قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت سینما «دیاموند»؛ الماس سینمایی کشور بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود
سرخط خبرها

پرواز زندگی بر فراز کشف‌رود|درنگی درباره رود تاریخی شهرمان که زیستگاه پرندگان است

  • کد خبر: ۱۲۸۸۴۳
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
پرواز زندگی بر فراز کشف‌رود|درنگی درباره رود تاریخی شهرمان که زیستگاه پرندگان است
حضورشان شور زندگی است در این خشک‌رود تاریخی. اینجا خانه آن‌هاست و خانه مهاجرانی که کیلومتر‌ها از آن سوی کره زمین به امید آب و غذا می‌آیند. درباره کشف‌رود تاریخی شهرمان می‌گوییم و پرندگان بومی و مهاجرش که زیستگاهشان اینجاست؛ زیستگاهی که سال‌هاست دهانش خشک از آب است و انباشته از فاضلاب.

لیلا کوچک‌زاده | شهرآرانیوز، اما همچنان زندگی در آن جریان دارد. حضور پرندگان بومی و مهاجر یکی از ویژگی‌های مهم کشف‌رود است که احتمالا به اندازه تاریخ این رود، قدمت دارد و بسیار کم به آن توجه شده است. درحالی که می‌تواند درکنار آثار تاریخی کشف شده در این‌رود (از بقایای انسان‌های نخستین تا ابزار‌های سنگی)، چراغ راهی برای فعال‌شدن حوزه گردشگری وحتی ایجاد یک موزه با موضوع کشف‌رود در این منطقه باشد.

آن‌طور‌که محمد خانی، کارشناس محیط زیست، می‌گوید، نزدیک به ۱۵۰ گونه پرنده در کشف‌رود شناسایی شده است. تعدادی بومی این پهنه هستند و خانه همیشگی‌شان اینجاست و تعدادی هم مهاجرند و بخشی از سال را برای زادآوری و زندگی به تالاب‌ها و دریاچه‌هایش می‌آیند. او می‌گوید: هر سال سرشماری پرنده‌های مهاجر آبزی، کنار‌آبزی و خشک‌زی در خراسان رضوی از ۱۲‌دی تا ۵بهمن ادامه پیدا می‌کند که طبق آمارگیری در سال گذشته، کشف‌رود با ۳۸ گونه، رکورددار تنوع گونه پرندگان در خراسان رضوی بوده است.

او همچنین می‌گوید: از نیمه دوم شهریور در استان شاهد حضور پرندگان مهاجری هستیم که از کشور‌های آسیای میانه و روسیه به سمت مناطق جنوبی‌تر و گرم کوچ می‌کنند. آن‌ها یک بار اوایل بهار می‌آیند. می‌آیند به امید غذا و آب و گرما. هم‌زمان با شروع پاییز هم می‌روند و بعد نوبت به مهاجران زمستانی است که اوج آمدنشان اوایل شهریور است.
اما بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر، اردک‌های کله‌سبز هستند. آن‌ها دسته‌جمعی زندگی می‌کنند و تقریبا در تمام سال در تالاب‌های حوزه کشف‌رود و هریرود دیده می‌شوند.

آبچلیک آوازخوان، پاشلک معمولی، آبچلیک پاسرخ و آبچلیک تک‌زی، مهاجران عبوری هستند، چون مدت کوتاهی توقف می‌کنند. پرندگان مهاجری مانند عقاب دریایی دم‌سفید، عقاب صحرایی، سنقر خاکستری هم زمستان‌گذر هستند. وضعیت بقای عقاب صحرایی در لیست‌های سرخ جهانی در‌معرض خطر قرار گرفته است. کرکس سیاه هم از گونه‌های مهاجر است که در لیست سرخ جهانی قرار گرفته است، یعنی با خطر انقراض روبه‌روست، ولی هنوز به اینجا می‌آید.

اما جالب است بدانید که حضور مزارع در‌کنار تالاب‌های حوزه کشف‌رود، زیست بوم خاصی را در این پهنه پدید آورده است؛ به‌طوری‌که در‌کنار پرندگان مهاجر و بومی، جانورانی مانند روباه، شغال، گرگ، گربه وحشی، خرگوش، خارپشت و حتی گراز هم در این منطقه حضور دارند که در چرخه‌ای طبیعی خوراک یکدیگر می‌شوند. چکاوک کاکلی، پرنده بومی کشف‌رود است؛ پرنده‌ای بسیار بازیگوش که دائم دمش را تکان می‌دهد و سر می‌چرخاند. او یکی از تماشاگران همیشگی کشف‌رود تاریخی است. خوشا به احوالش!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->